Billund-airport_800x500.jpg  


Efficiënte doorstroming ongeacht de menigte

Een plotselinge stijging in het aantal bezoekers aan de sanitaire ruimte betekent ook een plotseling risico. Maar met Tork PeakServe® kunt u de beste ervaring creëren voor bezoekers. Het is specifiek ontwikkeld om de doorstroming in drukbezochte sanitaire ruimtes te optimaliseren en de gebruikerservaring bij locaties met een hoog bezoekersaantal te verbeteren. Zie hoe Tork PeakServe® heeft geholpen bij het oplossen van de uitdagingen die gepaard gaan met het bedienen van de 3,4 miljoen passagiers die elk jaar via de luchthaven Billund reizen.


Voorbereiden op de zomerdrukte

Het is lente en Kirsten Paarup heeft het druk. Het is bijna zomer en dan wordt de luchthaven Billund, de op een na grootste luchthaven van Denemarken, altijd overspoeld met reizigers die van en naar een van de drie nabijgelegen pretparken gaan: Legoland Billund, Lalandia Aquadome en het leeuwenpark van Givskud Zoo. Met haar twaalf jaar aan ervaring in het managen van het schoonmaakpersoneel op de luchthaven, weet Kirsten dat er slechts één manier is om met deze zomerdrukte om te gaan: planning.


Omgaan met de drukke momenten in de sanitaire ruimtes is een bekende uitdaging voor schoonmaak- en facility managers wereldwijd. Kirsten Paarup, Cleaning Manager van de luchthaven Billund, is hierop geen uitzondering. We spreken haar net wanneer haar personeel is overgestapt op wat zij de ‘zomermodus’ noemt. 


“We zien een stijging in het aantal passagiers rond Pasen, daarna groeit het aantal gestaag tot de laatste week van juni, wanneer de lijn vrijwel verticaal komt te staan.” 


Met een hoofdterminal van 40.000 vierkante meter, samen met de oude terminal en bijbehorende gebouwen, is Kirsten verantwoordelijk voor een totaal van 125 sanitaire ruimtes en jaarlijks 3,5 miljoen reizigers – geen wonder dus dat ze veel aan haar hoofd heeft. 


“Ik gebruik de voorspellingen van onze marketingafdeling, samen met andere gegevens om in te schatten hoeveel reizigers we de komende maanden kunnen verwachten en waar het het drukste zal zijn. De luchthaven Billund groeit zeer snel. Vorig jaar groeide het aantal reizigers met 9,2 procent. En de eerste drie maanden van 2018 hebben we nog eens een groei gezien van 11,2 procent.” 


“Ik maak me vooral zorgen over of we genoeg mensen hebben. In de winterperiode, van oktober tot april, werken er zo’n 60 mensen. In de zomer zijn dit er zo’n 100. En omdat veel van mijn vaste werknemers op vakantie gaan in de zomer, moeten we dus elke zomer op zoek naar veel extra mensen.” Een proces dat nog lastiger wordt gemaakt door het feit dat al het luchthavenpersoneel extra veiligheidscontroles moet ondergaan. “En dan moeten we ze nog trainen. Veel mensen denken dat ze kunnen schoonmaken, maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt,” zegt Kirsten met een glimlach.


Iets anders waar ook een planning voor nodig is, is voorraad. “Elke sanitaire ruimte wordt dagelijks goed schoongemaakt en de meeste worden acht keer per dag gecontroleerd en bijgevuld. We gebruiken het hele jaar door dezelfde uitrusting, maar tijdens de zomer vliegen de verbruiksproducten van de plank.”


De luchthaven is 24 uur per dag geopend, maar de reizigers komen in golven. “Normaal gesproken zijn de drukste perioden rond 10, 14 en 18 uur, wanneer er veel vluchten landen en weer vertrekken. Maar soms is het ook druk op onverwachte momenten.” Wat gebeurt er wanneer mensen ziek zijn en ze niet genoeg personeel heeft om deze drukke momenten aan te kunnen? “Nou, als het echt moet dan kunnen we de regelmaat van onze andere schoonmaakactiviteiten een beetje verminderen. Maar onze sanitaire ruimtes staan altijd voorop. Een schone sanitaire ruimte is zo'n groot onderdeel van onze bezoekerservaring. En nu we Tork PeakServe gebruiken, hoeven we de dispenser minder vaak te vullen, wat weer tijd vrijmaakt die we aan de andere gebieden van de luchthaven kunnen besteden om onze bezoekers zo overal een schone ervaring te kunnen bieden.”


Kirsten Paarup

Schoonmaakmanager, Luchthaven Billund

"Een van onze grootste problemen was dat onze oude dispensers voor papieren handdoeken niet genoeg capaciteit hadden om onverwacht grote bezoekersaantallen aan te kunnen."
Kirsten Paarup, Cleaning Manager van luchthaven Billund